Strona główna » Czym się różnią transmisje sprzedażowe online od popularnych niegdyś telezakupów?

Czym się różnią transmisje sprzedażowe online od popularnych niegdyś telezakupów?

Transmisje sprzedażowe to nowoczesne narzędzie, które zdobywa coraz większe uznanie branży e-commerce. Przez wiele osób porównywane są one często do popularnych niegdyś na całym świecie – również w Polsce – telezakupów. W czym oba te rozwiązania są do siebie podobne i jakie są najważniejsze różnice między nimi? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Czym są transmisje sprzedażowe?

Transmisja sprzedażowe to prowadzona za pośrednictwem mediów społecznościowych lub specjalnych platform streamingowych – takich jak Seltu.tv – relacja na żywo, podczas której prowadzący-sprzedawca dokonuje prezentacji posiadanych produktów, natomiast obserwujący-klienci mogą dokonywać ich zakupu. Po raz pierwszy streaming obrazu na żywo został wykorzystany w celach sprzedażowych w 2016 roku w Chinach. Od tamtego czasu transmisje sprzedażowe są wykorzystywane coraz powszechniej przez małe i duże firmy, a zyski generowane przy ich pomocy sięgają rocznie wielu miliardów dolarów.

Bardzo często transmisje sprzedażowe nazywane są współczesnymi telezakupami, mimo to warto wiedzieć, że podobieństwa między tymi metodami sprzedaży są raczej powierzchowne. Na czym polegają różnice między nimi?

Relacja a reklama

Telezakupy w praktyce to nic innego jak bardzo rozbudowane, wyreżyserowane reklamy, w trakcie których prezentowane są cechy danego produktu, jego zalety oraz korzyści z jego posiadania. Wszystko realizowane jest w studiu przez wynajętych aktorów według dokładnie przygotowanego scenariusza. Nagrany materiał jest potem wielokrotnie emitowany w wybranych blokach reklamowych – niekiedy telezakupy mają własne kanały telewizyjne. Transmisje sprzedażowe mają mniej sformalizowaną formę. Choć dla dużych firm również mogą prowadzić je zatrudnione osoby – prezenterzy, aktorzy, celebryci – to jednak zawsze są one prowadzone na żywo, a osoby je oglądające mają możliwość na bieżąco komunikować się z prowadzącym, np. w celu zadawania pytań. To pozwala budować bliższe relacje z odbiorcami.

Sposób dokonywania zakupów

Telezakupy pojawiły się w Polsce w latach 90-tych, jeszcze przed epoką Internetu. Dlatego przez długi czas klienci mieli możliwość składania zamówień na wybrane produkty drogą telefoniczną lub pocztową. Transmisje sprzedażowe w pełni korzystają z możliwości sieci – zamawianie produktów odbywa się zazwyczaj za pośrednictwem komunikatora internetowego wbudowanego w aplikację do prowadzenia transmisji. Niektóre specjalne aplikacje, takie jak Seltu.tv posiadają funkcję automatyzowania przyjmowania zamówień – dzięki temu sprzedawca może skupić się w pełni na prowadzeniu transmisji, prezentowaniu produktów i odpowiadaniu na pytania.